Mettre la Scène en Cage: Provincetown Playhouse et Le Syndrome de Cézanne

Shawn Huffman

Abstract


The main goal of this article is to examine ways in which claustrophobic theatrical worlds are constructed by mise en scène. Using different productions of Provincetown Playhouse by Normand Chaurette and Le Syndrome de Cézanne by Normand Canac-Marquis, I study the techniques which produce the "cage on stage. " This allows me to proceed to a comparison of the different productions and to assess the relationship between staging and enclosed fictional universes. My perspective goes beyond a descriptive summary and attempts to come to an understanding of the theoretical underpinnings, especially semiotic, at work in these productions.

Cet article a pour objectif général d'étudier l'univers clos au théâtre du point de vue de la mise en scène. A partir de différentes productions de deux pièces--Provincetown Playhouse de Normand Chaurette et Le Syndrome de Cézanne de Normand Canac-Marquis--l'auteur analyse les techniques qui produisent « la cage en scène ». Ce faisant, il effectue une comparaison entre les différentes productions des deux pièces afin d'établir des liens entre la mise en scène et le huis-clos, non pas de façon purement descriptive, mais en interrogeant aussi les paradigmes théoriques, surtout sémiotiques, qui s'y répercutent.

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