Une Stratégie Descriptive Dans La Sagouine D'Antonine Maillet: L'énumération

Nathalie Dolbec

Abstract


This paper deals with a kind of discourse not often studied in the novel and even less frequently in theatre: the descriptive. A primary diagnosis of the descriptive in La Sagouine demonstrates a predilection for descriptions of the enumerative type. The article attempts to explain this preference and then goes on to analyse the internal functioning of these descriptions. Four patterns in the art of the story-teller are explored with emphasis given to enumeration of the heterogeneous type. All things considered, enumerative description in La Sagouine cannot be viewed as a mere discursive filler. On the contrary, we must acknowledge its narrative function. Moreover, it provides the spectator with a profile of the descriptor, often overshadowed by the profile of the narrator.

Cet article s'intéresse à un type de discours peu souvent étudié dans le roman et encore moins au théâtre: le descriptif. Un premier diagnostic du descriptif dans La Sagouine montre une prédilection pour les description à caractère énumératif. L'article s'efforce d'expliquer cette préférence, puis s'emploie à analyser le fonctionnement interne des descriptions énumératives, dégageant quatre tendances dans l'art de la conteuse dont une fera l'objet d'un plus long examen -- l'énumération de type hétérogène. Tout compte fait, la description énumérative dans La Sagouine ne peut être considérée comme une opération de remplissage. Il faut, au contraire, lui reconnaître une fonction narrative. Qui est plus, elle fournit au spectateur un portrait de la descriptrice, souvent éclipsé par celui de la narratrice.

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