Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

Vol. 1 (2010)

Identity Across Genres, Across Communities: Two Musical-Theatre Adaptations and the Performance of English and Acadian History in New Brunswick

Submitted
November 3, 2010
Published
2010-01-01

Abstract

The musical productions of Pélagie (2008), based on the novel Pélagie-la-charrette by Antonine Maillet, at the Pays de la Sagouine theme park in Bouctouche, and of The Heart that Knows (also 2008), based on the Charles G.D. Roberts’s novel of the same name, at Live Bait Theatre in Sackville, offered two very different perspectives on the performance of identity and history in New Brunswick. Both shows were melodramatic and sentimental, and both shows performed aspects of community history and identity. However, the Acadian spectacle offered a relatively simplified but extravagant heroic originary story of a nation, while the Live Bait performance treated audiences to a more intimate production that offered a nuanced retelling of a nostalgic sense of a community and a region. Résumé La comédie musicale Pélagie (2008), d’après le roman Pélagie-la-charrette d’Antonine Maillet, présentée au parc thématique du Pays de la Sagouine, à Bouctouche, et celle de The Heart that Knows (aussi présentée en 2008), pièce qui reprend le titre du roman de Charles G.D. Roberts, présentée au Live Bait Theatre, à Sackville, ont débouché sur deux perspectives bien différentes en ce qui concerne la manifestation de l’identité et de l’histoire au Nouveau-Brunswick. Les deux pièces étaient mélodramatiques et sentimentales et toutes deux revêtaient des aspects de l’histoire de la collectivité et de l’identité. Alors que le spectacle acadien présentait l’histoire d’une nation héroïque et originale à la fois relativement simplifiée et extravagante, la pièce représentée au Live Bait Theatre était plus intime et racontait, avec plusieurs nuances, l’histoire nostalgique d’une communauté et d’une région.